موتورخانه حرفه ای به موتورخانه ای گفته می شود که در بهینه ترین حالت مطابق با محاسبات طراحی عمل کند و در عین حال با حداقل هزینه اجرا شود. در یک موتورخانه حرفه ای تمامی تجهیزات حداکثر عمر کاری خود را دارند و تمامی تجهیزات ، شیر آلات و نشانگر ها دسترس پذیر هستند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا بتوانیم خلاصه ای از نکات مهم که در طراحی و اجرای موتورخانه حرفه ای مطرح است را بررسی کنیم. ارائه نقشه های سه بعدی تاسیسات موتورخانه پیش از عملیات اجرای موتورخانه به این امکان را میدهد که، برآورد دقیقی از میزان لوله ها و اتصالات ، شیرها ، جانمایی تجهیزات موتورخانه ، محل برخورد لوله ها (Clashes) و پیش بینی مسیرهای جایگزین برای آنها را داشته باشیم. این روش سبب بهینه سازی زمانی و مالی در اجرای موتورخانه می شود. گروه مهندسین نوین طرح از متد نوین در طراحی انواع موتورخانه های صنعتی و ساختمانی بر محور BIM بهره میگیرد. همچنین با رعایت استانداردهای موجود در اجرای موتورخانه صنعتی به کارفرمایان محترم ارائه میدهد.

نکات-اجرای-موتورخانه

نکات معماری در موتورخانه حرفه ای

۱. ارتفاع موتورخانه مسکونی و مجتمع های کم واحد از بلندترین تجهیزات باید حداقل 1.5 متر و برای موتورخانه های بزرگ بین دو تا چهار متر بلند تر باشد برای آن که گرمای حاصل از دیگ های بخار بالای سطح تنفس قرار گیرد. اجرای لوله ها و دی اریتور ها ساده تر می باشد و برای تنفس دستگاه ها نیاز به حجم اکسیژن زیادی است. نباید دمنده مشعل های بزرگ ایجاد فشار منفی زیادی نماید که گوش کاربر را اذیت کند و پنجره ها را تحت مکش زیاد قرار دهد چون ممکن است به مرور زمان یا حادثه ای کوچک شیشه پنجره ها بشکند و این مکش سبب ایجاد ترکش در محیط نکند.

۲. معمولا در موتورخانه ها اگزاست یا خروج هوای کثیف در بالاترین ارتفاع تعبیه می گردد. تعبیه خروج هوای سنگین در ارتفاع کم و در جوار میز کار جوشکاری تاثیر زیادی در تهویه موتورخانه دارد.

۳. گاهی به علت درست کار نکردن دمنده مشعل دیگ یک احتراق شبیه به انفجار را ایجاد می نماید و این ضربه محکمی به شیشه ها می زند، به منظور کاهش صدمات ناشی از این امر بهتر است شیشه های موتورخانه از نوع مش دار باشد و سطح هواکش به طوری طراحی شده باشد که آمادگی این اتفاق را داشته باشد.

۴. در اجرای موتورخانه درب موتورخانه باید حداقل نیم متر عریض تر از بزرگترین دستگاه یا مخزن غیرقابل مونتاژ باشد و حداقل یک متر بلندتر از بلندترین دستگاهی که نمی توانید آن را به صورت مورب وارد کنید. به صورت سرانگشتی عرض درب موتورخانه های معمولی یک متر و ارتفاع آن ها دو متر ، موتورخانه مجتمع های تا 20 واحد بین 120 تا 150 سانتی متر با ارتفاع 2.5 متر و برای دیگر اماکن حداقل سه متر و برای موتورخانه های صنعتی تا شش متر توصیه می گردد. البته می توان در ارتفاع به دو بخش 4 متر درب و 2 متر کتیبه باز شو در نظر گرفت . توجه کنید بالای درب پروژه پروفایلی رد نکنید ، چون ورود دیگ های بخار و مبدل ها و تانکر های بزرگ بسیار سخت خواهد شد البته مواردی که برای ورود و خروج نیاز به میدان گردش در ورود است ، با رایانه حرکت و گردش مسیر را شبیه سازی کنید. گاهی لازم است درب بزرگتری بسازید . درب موتورخانه حتما باید به بیرون باز شود و تحت هیچ شرایطی سبب حبس شدن افراد در موتورخانه گردد.

۵. اگر دستگاهی از درب رد نمی شد و امکان تخریب درب وجود نداشت می توان دیوار را با توجه به مسیر عبور برق و لوله های تاسیسات تخریب کرد. البته تخریب و مرمت دیوار نیازمند مشاوره با مهندس سازه می باشد.

۶. علاوه بر درب ها می توان در موتورخانه به منظور سرویس و تعمیرات تجهیزات موتورخانه از دریچه های بازشو و سقف های قابل برداشت استفاده کرد. البته مسایلی از قبیل امنیت تردد ، انتخاب محل درست ، سهولت باز شدن توسط تکنسین و اپراتور مربوطه خیلی مهم است و به گونه ای باشد که غبار به مرور زمان موجب مسدود شدن و غیر قابل دسترس شدن نگردد و آب باران وارد نشود.

۷. درب موتورخانه نباید پاخور داشته باشد. یعنی نباید در ورودی درب عامل مزاحمی وجود داشته باشد که مانع ورود و خروج تجهیزات گردد.

۸. ستون و فونداسیون مربوطه نگهدارنده درب یا چارچوب درب های بزرگ و تعداد لولا و کیفیت اجرا اهمیت زیادی دارد.

معرفی محصولات بیشتر: شیرآلات صنعتی و لیست قیمت فلنج

اجرای-موتورخانه

نکات اجرایی دودکش در یک موتورخانه حرفه ای

۱) دودکش موتورخانه باید از مرتفع ترین قسمت ساختمان 2 الی 6 متر بالاتر باشد تا در محدوده ی تنفسی کاربران ساختمان قرار نگرفته و همچنین باعث تخریب نمای ساختمان نشود.

۲) در طول مسیر دودکش نباید زانوی 90 درجه استفاده نمود و یا مسیر سیفونی گردد و یا U شکل گردد و نمی توان از زاویه حاده استفاده کرد.

۳) بهتر است در انتقال دودکش از حداقل مسیر افقی استفاده شود و برای مسیر افقی شیب نیم تا 1 درصد در نظر گرفته شود.

۴) اگر دمای دودکش بیش از حد داغ باشد حتما یک جای کار اشتباه است چون اتلاف انرژی زیاد می باشد و بازده انرژی به زیر استاندارد رسیده است.

۵) برای لوله هایی که حرارت زیاد ناگریز است از ورق گالوانیزه استفاده نکنید چون پوشش قلع آن ذوب شده و به اصطلاح می گویند ورق سوخته و دود سمی تولید خواهد نمود.

۶) اگر طول دودکش بیش از حد باشد و دریچه تعادل توربولاسیون نداشته باشد مشکل توربولاسیون فزاینده ای ایجاد می کند و به اصطلاح لوله به خاطر بالا بودن سرعت جریان هوا و گاز در دودکش زوزه خواهد کشید.

۷) اگر طول دودکش کمتر از 6 متر باشد دودکش درست عمل نخواهد کرد و اگر فن مشعل ضعیف باشد دستگاه خاموش خواهد شد.

۸) در پایین دودکش یک سه راه دمپر دار قرار دهید که سرعت توربولاسیون قابل کنترل باشد.

۹) اگر میزان دود زیاد باشد طبق نظر کارشناسان محیط زیست باید فیلتر مناسبی قبل از کلاهک قرار دهید و تمهیداتی برای تعمیر و سرویس و تعویض باشد.

۱۰) گاهی آنقدر ساختمان بلند است که لوله در یک ارتفاعی سرد می گردد و دود را تا بالا انتقال نمی دهد در این شرایط باید حرارت را به صورت موضعی بالا ببرید تا دود به کلاهک برسد و میزان پرتاب دود بعد از خروج دود توجه نمایید. بهتر است به لایه پرسرعت جریان هوای منطقه برسد تا هوای منطقه را آلوده نکند.

۱۱) اگر دودکش خیلی باریک باشد سرعت دود زیاد می شود و صدا و لرزش ایجاد می کند و اگر بزرگتر باشد سرعت دود افت می کند و دستگاه ها به اصطلاح خفه خواهند کرد. طول و قطر دودکش با نظر کارخانجات سازنده دیگ ها طراحی می گردد.

اجرای-موتور-خانه

نکات اجرایی مخازن در موتورخانه حرفه ای

۱. توجه نمایید کف مخازن آب داخل موتورخانه باید بر کلکتور مکش بوستر پمپ سوار شود، یعنی ارتفاعش حداقل 20 سانتی متر از روی لوله مکش بالاتر باشد.

۲. هنگام طراحی مخازن آب دقت کنید که ابعاد را به گونه ای انتخاب کنید که دور ریز به حداقل برسد.

۳. درز جوش های هر طبقه از ورق ها در امتداد نباشد مانند آجربند نباید روی هم بیفتد تا احتمال گسیختگی کاهش یابد.

۴. مخازنی که طول آن ها زیاد است باید مجهز به موج گیر های درونی شود.

۵. نیم درصد اگر کف آن به سمت درین شیب داشته باشد هنگام سرویس دوره ای که شیر زهکش باز می شود گل و لای خارج شود.

۶. مقابل ورود آب یک سبد توری آشغال گیر با دسته یا زنجیر بند تعبیه کنید. که هر هفته توسط مسئول نگهداری تمیز گردد.

۷. مخازن آب باید به دریچه ورودی با نرده در داخل و بیرون ، کنترل ارتفاع ، لوله سرریز ، کنترل سرریز ، لوله ونت با توری ضد پشه و عقربه ارتفاع نما یا یایت گلاس لوله تخلیه و لوله های ورود و خروج آب باشد. معمولا از وسط برای آب شرب و از پایین برای آتش نشانی خروجی می گیرند. این اختلاف ارتفاع آب ذخیره شده آتش نشانی و همیشه پاک خواهد بود.

۸. برای آتش نشانی مخزن آب راکد نسازید چون ایجاد خوردگی ، رسوب ، بو و تجمع پشه و گیرپاژ بوستر پمپ می گردد.

نکات حائز اهمیت در انتخاب محل موتورخانه حرفه ای

مساحت مناسب برای موتورخانه یک بیستم یا 5% مساحت بنای مفید مبنای طراحی می باشد. البته این میزان در متراژ های بالاتر از ده هزار متر مربع بنا ، برای محیط های صنعتی پر تجهیزات توصیه می شود و در ادارات 3 تا 4 درصد بنای مفید کافی می باشد. در اماکن صنعتی و سایت های بزرگ مانند دانشگاه ها و … موتورخانه ساختمان باید با توجه به مسیر باد طی آمار هواشناسی و در پایین ترین رقوم ارتفاعی قرار گیرد ، زیرا آب را نمی توان بیش از سه متر ستون آب مورد مکش قرار داد. اگر بیشتر باشد آب بخار شده و در پمپ مشکل کاویتاسیون پدید می آید. همچنین در جایی باید باشد که بر اثر بارش باران دچار آب گرفتگی نشود.

برای برج ها در زیر زمین مکان موتورخانه باید به گونه ای دور از گاز های اتان حاصل از مخزن سپتیک باشد و رمپ و دسترسی و امنیت مناسب داشته باشد. چون گاز اتان حاصل از تخمیر فضولات انسانی در سپتیک به سادگی مشتعل و در صورت متراکم شدن منفجر می گردد. بهترین محل موتورخانه برای اماکن مسکونی در زیرزمین جایی که هواکش و تنفس سامانه دیگ ها از راه و پله عمومی نباشد است. که اگر خام سوزی وجود داشت ایجاد خطر گاز گرفتگی در کوتاه مدت و همچنین سردرد و تهوع و سرگیجه در دراز مدت ننماید.

معرفی محصولات بیشتر: لوله اتصالات صنعتی

نکات اجرایی در چیدمان موتورخانه

در صورت محدودیت چیدمان در پروژه، ساختمان موتورخانه باید در مجاورت مرتفع ترین قسمت ساختمان قرار داده شود. تا هم منابع انبساط و هم دودکش ها را با نظر مهندسان معمار و سازه از روی نمای ساختمان تا بام آن هدایت شود.

هنگام سفارش دستگاه های بزرگ مانند چیلر ، دیگ بخار آب و آب داغ و گاها مبدل ها، به ابعاد دستگاه و ترافیکی بودن بار توجه شده و سعی میشود که حمل و تحویل بار تا پروژه به عهده کارخانه باشد (بار ترافیکی باری است که از نظر وزن – ارتفاع یا پهنا خارج از عرف است و با هماهنگی اداره راه و پلیس، مسیر آن تعیین و اسکورت می گردد و ماشین های مربوطه با سرعت کم و با محدودیت زمان تردد مواجه هستند). زیرا تونل های قدیمی و جاده های کوهستانی ارتفاع کمی را رد می کنند و حتی گاهی این مساله باید با کارفرما و مشاور هماهنگ کنید که از کارخانه نزدیک تر تهیه کنید و یا دستگاه را در چند بخش وارد پروژه کرده و توسط کارخانه مونتاژ گردد که این کار اصولی نیست چون امکانات آزمایش سیار بسیار محدود است.

برای چیدمان موتورخانه پمپ ها در یک ردیف در کنار هم قرار می گیرد به طوری که پمپ های برج خنک کننده مقابل چیلر ، پمپ های آب داغ مقابل دیگ و پمپ های خطی نزدیک منبع کویلی و بوستر پمپ ها نزدیک مخازن آب قرار می گیرد.

اجزای موتورخانه حرفه ای

  • اتاق کنترل که می تواند دارای میز کار و دسک سوییچ باشد و آینه ای مورب در پشت دسک پنل که اوپراتور از بیرون از پشت پنجره وضعیت چراغ دستگاه ها و کلید ها را ببیند . حتما باید هوای سالم داشته باشد و امکان خروج و ورود سریع از بیرون را داشته باشد.
  • اتاق برق باید در مناطق گرمسیر خنک کننده داشته باشد که دمای قطعات از 35 درجه سانتیگراد بالاتر نرود ، دمای پیشنهادی بین 17 تا 20 درجه سانتیگراد می باشد.
  • تلمبه خانه که غالبا بیرون و نزدیک چاه است ولی جزو توابع تاسیسات موتورخانه محسوب می شود.
  • چاله کندانس برای دیگ بخار
  • مجراهای جمع آوری آب های دستگاه و پمپ ها
  • پلتفرم برای دی اریتور و دی آلکالایزر های دیگ های بخار
  • پلتفرم دسترسی به شیر های پمپ های بزرگ و ادوات کنترل مربوطه
  • سرویس بهداشتی
  • پایپ رک یا ساپورت لوله ها و کلکتور ها

باید توجه داشت که هیچگاه نباید از آویز های گلابی که توسط یک یا دو میلگرد از سقف آویزان می شود برای لوله ها و کلکتور ها در موتورخانه استفاده شود. زیرا مهمترین وظیفه ساپورت ها تثبیت جهت و محدود نمودن تکان لوله است و اگر زلزله بیاید و از این نوع بست ها استفاده شده باشد ، اکثر اتصالات رزوه ای خواهد شکست و چیدمان لوله ها به هم خواهد خورد.

  • بخش تعمیرات خرده کاری با میز کار فلزی
  • اعلام و اطفا حریق و آژیر مناسب برای اطلاع رسانی اضطراری یا ریست کردن دیگ بخار
  • پی مناسب برای هر دستگاه با توجه به پیشنهاد کارخانه سازنده دستگاه میزان لرزش و فشار طراحی گردد.

معرفی محصولات مرتبط : انواع تجهیزات موتورخانه

مهمترین بخش های موتورخانه صنعتی

تمامی بخش های موتورخانه از اهمیت ویژه ای برخوردارند با این حال بعضی از بخش ها در صورت عدم وجود و یا خرابی ، عملا امکان اجرای موتورخانه وجود نخواهد داشت. قسمت هایی مانند دیگ بخار ، اتصالات ، مشعل و لوله ها از جکله این موارد می باشند.

قیمت تاسیسات موتورخانه صنعتی

قیمت خرید این تجهیزات رابطه مستقیمی با ظرفیت و برند تولیدکننده آن دارد. به علت کیفیت و طول عمر بالای قطعات ، به نسبت هزینه بیشتری دارند. با تامین قطعات درجه یک و پرداخت مبلغ بیشتر ، از کیفیت و افزایش کارایی موترخانه می توانید اطمینان داشته باشید.

نحوه عملکرد دی اریتور

حذف کردن گازهای حل شده درون آب ورودی به دیگ بخار بسیار اهمیت دارد. به این دلیل که وجود اکسیژن محلول در آب سبب خوردگی بسیار سریع لوله خواهد شد. اینجاست که می توان از وسیله ای به نام دی اریتور استفاده کرد. در واقع اکسیژن زدایی در سیستم بخار بر عهده این قطعه می باشد.

کاربرد دی اریتور برای هوا زدایی از آب وارد شده به دیگ بخار ، همینطور پیش گرم کردن آب ورودی می باشد. از انواع مختلف آن می توان به مدل فنری و سینی دار اشاره کرد.

اجرای-موتور-خانه

خلاصه اجرای تاسیسات موتورخانه

موتورخانه یکی از اجزا حیاتی در سیستم های انرژی و تامین برق می باشد. برای داشتن عملکرد بهینه و دوام بالا در مورد نصب و بهره وری موتور خانه ، نکات اجرایی اهمیت بسیاری دارد.

انتخاب موتور مناسب

انتخاب موتور با توجه به نیازها و شرایط کاری بسیار اهمیت دارد. ویژگی هایی نظیر توان ، سرعت چرخش ، و بازدهی باید با الزامات سیستم همخوانی داشته باشند.

نصب صحیح

نصب موتور خانه باید به دقت و با رعایت استانداردهای فنی انجام شود. این شامل تعیین محل مناسب ، محاسبه و سازش سیستم خنک کننده ، و استفاده از قطعات و اتصالات با کیفیت می شود.

تعیین مناسب ترین سیستم خنک کننده

در موتور خانه ، کنترل دما بسیار اهمیت دارد. استفاده از سیستم خنک کننده مناسب ، نظیر رادیاتورها یا سیستم های تبرید آب ، به عملکرد بهینه و جلوگیری از گرمای اضافی کمک می کند.

نظافت و نگهداری دوره ای

موتور خانه باید به صورت دوره ای تحت نظارت و نگهداری قرار گیرد. این شامل تعویض روغن ها ، چک کردن تنظیمات و تست های فنی ایمنی می شود.

سیستم کنترل و مانیتورینگ

نصب یک سیستم کنترل و مانیتورینگ موتور خانه امکان پیش بینی مشکلات ، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات ، و بهبود عملکرد را فراهم می کند.

مدیریت انرژی

برنامه ریزی مناسب برای استفاده بهینه از انرژی ، کاهش مصرف انرژی در موتور خانه را فراهم می کند. این شامل بهینه سازی سیستم های توربینی و کنترل انرژی مصرفی می شود.

راهبری و تعمیرات پیشگیرانه

برنامه ریزی و اجرای تعمیرات پیشگیرانه بر اساس برنامه مشخص و ایمنی سیستم ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باعث جلوگیری از خرابی های ناگهانی و افزایش دوام موتور خانه می شود.

تاسیسات-موتورخانه

محصولات مرتبط

دیگ-بخار-موتورخانه

دیگ بخار

تجهیزات موتورخانه ای و دیگ بخار همانطور که میدانید، موتورخانه ها یکی از اجزای اصلی در صنایع ساختمانی محسوب می‌شود.

انواع-شیر-صافی

شیر صافی

عنوان محصول سایز کلاس PN شیر صافی – کلاس 150 2 الی 42 اینچ (برای اطلاعات بیشتر به جدول توضیحات

قیمت-فلنج-گلودار

فلنج گلودار

فلنج گلودار یکی از انواع فلنج ها می باشد که به دلیل داشتن یک گردن مخروطی به این نام معروف

لوگو-ولوسند-فوتر

تماس با ما

آدرس : تهران ، بازار آهن شادآباد ، بهاران 2 ، بلوک 16 ، شماره 164

درباره ما

مجموعه ولوسند با بیش از 20 سال سابقه در زمینه تامین تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی ، همراه با مدیریتی پویا و تلاش کادر فنی باتجربه ، آمادگی خود را جهت واردات و تامین انواع تجهیزات صنایع گاز ، پتروشیمی ، نفت ، نیروگاه ها و کارخانجات صنعتی با گواهی معتبر EN10204-3.1 اعلام می دارد.

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به ولوسند می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.